Ötkarikás szemmel: Deri blogja a pjongcsangi téli olimpiáról

2018. 02. 13. (kedd) 14.43

A kiváló debreceni fotóriporter, Derencsényi István helyszíni jelentése Dél-Koreából.

1.nap 2018.02.08.

Február 7-én indultam Budapestről egy gyors átszállással Varsón keresztül Szöulba. Érdekesség, hogy pont azzal a géppel, melyen a lengyel államfő is utazott, ezért nem volt gond a biztonsággal, mintegy 15 biztonsági ember vett körül egész utam alatt. Érkezésem után a szokásos procedúrák következtek. Az akkreditációs kártyám validálása és a transzport pont megkeresése. A szöuli reptérről gyorsvasúttal utaztam tovább a 180 km-re lévő Pyeongcsangba, egy óra alatt célba is értünk… A helyi emberek már az első pillanattól kezdve nagyon pozitív benyomást tettek rám. Mindenki mosolyog és nagyon segítőkészek. A szállásom az olimpiai média faluban van, ez a rész leginkább egy lakótelepre hasonlít, hiszen 24 apartman jellegű, egyaránt 25 emeletes épületből áll.  Miután birtokba vettem a lakrészem, irány az MPC (main press center). Ez a központi terület, ahol mindent el lehet intézni. Felvettem a fotósoknak járó, megkülönböztető karszalagom, majd elindultam egy gyors terepszemlére. Sokat jelentett, hogy egy nappal korábban érkeztem, ez segített az átállásban, és hogy már rutinosabban mozogjak a területen.

A játékok helyszíne hat nagy részre osztható, amik között buszokkal szállítják az embereket. Elég nagy távolságokról beszélhetünk, mert a legrövidebb utazás 15 perc, a leghosszabb másfél óra is lehet, nem beszélve arról, hogy egy nagyobb verseny előtt már órákkal hamarabb a helyszínen kell lenni, hogy jó helyről dolgozhassunk. Ezeket az utazásokat sokan kihasználják az alvásra, mert egy átlagos napon az ember itt reggel 8-tól hajnal 2 óráig dolgozik.

A hivatalos teendők elvégzése után irány a síugrás trainingje! Őszinte leszek, életemben nem fotóztam még ezt a sportágat, ezért óriási öröm volt felmenni, és az elrugaszkodási pont mellől fotózni.

2.nap 2018.02.09.

Reggel 7-kor ébresztő, majd irány az étkezde, amiből a média faluban több is található, a legnagyobban egyszerre ezer embert is vendégül tudnak látni.  A felhozatal interkontinentális, így mindenki talál magának kedvére valót. Első utam a Jeongseon Alpine Centerbe vezetett. Ide egy másfél órás busz úttal lehetett eljutni. Szerencsére minden buszon van tévé, amin az adott versenyeket sugározzák. Kékesi Márton és Samsal Dalibor megörökítése után irány vissza a szállásra, hogy az esti megnyitóra alaposan felöltözzünk. A magyar sajtó küldöttség tagjai mind örülhettünk, mert mindenkinek jutott jegy a megnyitóra. Tudni kell, hogy akinek minden versenyterületre szóló akkreditálása van, úgyse mehet be minden helyszínre. Vannak az úgy nevezett ,,high demand” események (megnyitó-záró ünnepség, műkorcsolya, jégkorong döntők) amire külön jegyeket osztanak ki, így is megszűrve a több ezres sajtós sereget. Beigazolódtak az előrejelzések, szél és nagyon hideg volt a megnyitó alatt. A szervezőknek köszönhetően a székeinken egy csomag várt mindenkit, amely egy-egy polár plédet, melegítő párnát és sapkát tartalmazott.  Mondanom sem kell, az összes szuvenír, amit haza szerettem volna vinni. A megnyitó nem telt el zavartalanul, hiszen ahogy megkezdődött, minden létező internet forrás meghibásodott. Az örömünnep után még egy óra buszra várás, ugyanennyi utazás, képküldés, és hajnal 3-kor lefekvés…

3.nap 2018.02.10

Az első igazi, és izgalmakkal teli versenynap! Ismerkedés a csarnokkal és a fotózási pozíciókkal a Gangneung Ice Arénában. Azért mégis éremeséllyel érkezünk az 1500 méteres férfi gyorskorcsolya versenyre. Másfél órával a kezdés előtt már a pozíciómon voltam. Bevallom, volt egy kis csalás részemről, mert hamarabb belopództam, mint engedték volna, de ilyen a magyar leleményesség. Bebizonyosodott, hogy jól cselekedtem, mert pár perc múlva már 53 fotós volt körülöttem. Nem sokkal később már láthattam földim, Kövér Balázst videóbíróként tevékenykedni. Nem irigyeltem, hogy rögtön az első nap ennyi döntésben kell részt vennie. Kizárások, visszajuttatások. Én magam már elég sok short track versenyt fotóztam, de nem igen láttam még ilyet, hogy kilencen vannak a döntőben. Sajnos nem jött össze az érem, de nagy büszkeséggel töltött el Liu Shaolin Sándor ötödik helyezése. Mintha az optikámon keresztül is azt láttam volna Sanyin, hogy ott vannak még az erősebb számai is, ahol még lencsevégre kaphatok némi örömöt. Az izgalmak után csak a szokásos, 3-4 óra alvás…

4.nap 2018.02.11.

Erre a napra nem igazán tartogattam semmi különösebbet, főleg úgy, hogy feltámadt a szél és az alpesi versenyek nagy része már délelőtt is elmaradt. Estére beterveztem a -20 fok körüli időbe egy kis freestyle sielést. Nagy örömömre elkezdett esni a hó, így a képeim is jobban néztek ki, nem úgy, mint a fényképezőgépeim. Ebben az időben teljesen átfagynak és az akkumulátorok teljesítő képességei is a harmadára csökkennek. A kezem szerencsére a melegítő párnácskáknak köszönhetően jól bírta a munkát. Helyi idő szerint 23 órakor ért véget a verseny, és mondanom sem kell, nagy élménnyel tértem vissza a szállásra.

5.nap 2018.02.12

A szokásos bőséges reggeli után meglátogattam a mosókonyhát. Fantasztikus, hogy van három mosoda ahol legalább száz mosó- és szárítógép várja az itt lakókat, hogy teljesen díjmentes rendbe tehesse a ruháit. Edzések napja a mai. Délben a debreceni Nagy Konrádot látogattam meg a Gangneungi Ovál pályán. Itt is, mint az előzőekben egy kis terepszemlével kezdtem, hogy merről hogyan is tudok majd fényképezni és melyik útvolnalon tudok a Short Track és Ovál csarnokok között mozogni. Kedden sajnos egy időben lesznek a magyar érdekeltségű versenyeink. Este 21:15-re kaptak a gyorskorcsolyások időpontot edzésre így én is kimentem, hogy onnan tudósíthassam az itthon levőket.